Plutonierul adjutant Nicolae Băjenaru – unul dintre „Salvatorii fără chip. Dispecerii 112”

Sursa foto: ISU Vrancea

Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon, fix sau mobil, pentru a putea beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (politie, ambulanță, pompieri) în orice țară a Uniunii Europene. Uniunea Europeană aniversează, anual, pe 11 februarie, ziua 112, ziua dedicată numărului unic de urgență. La nivelul ISU Vrancea, începând din anul 2011 situațiile de urgență sunt gestionate prin dispeceratul comun pentru situații de urgență, care integrează dispeceratele I.S.U. și S.A.J. Acesta este al cincilea dispecerat integrat între I.S.U. – S.A.J. din țară, iar reunirea sistemului de urgență a fost realizată cu scopul creșterii vitezei de reacție la intervenții și în situații complexe. În Vrancea, unul din salvatorii fără chip care sare imediat în ajutor atunci când sunați la 112, este plutonierul adjutant Nicolae Băjenaru. Are o experiență în structura Monitorizare Situații de Urgență și Dispecerat de peste 12 ani. S-a confruntat de-a lungul timpului cu tot felul de cazuri, unele mai mult sau mai puțin fericite. Știe că oamenii se bazează pe ajutorul lui și de aceea tratează cu maximă importanță fiecare apel, pentru că și-a dat seama că timpul reprezintă un prag psihologic pentru apelant: ,,Tuturor li se pare că în momente critice, salvatorii întârzie să apară. De multe ori se întâmplă ca la același caz să primim 6-7 apeluri, uneori cu informații diferite. Trebuie să-ți păstrezi calmul și să abordezi situația în așa fel încât să-i faci să înțeleagă, pe fiecare, că îi vei ajuta.”

L-a impresionat profund un caz petrecut în anul 2015, în care două femei și două fetițe au murit înghețate, rătăcite în pădure într-o noapte de octombrie. În urma acestei tragedii un copilaș de doar câteva luni a rămas fără mamă. Își amintește și cazuri fericite, în care chiar el a gestionat situația: „În 2016 un copil de 3 ani se rătăcise în comuna Vizantea Livezi. În urma informațiilor primite am solicitat sprijin aviatic. Decizia a fost salvatoare, copilul fiind găsit în viață după un survol de 10 minute.” Au fost și cazuri mai simple în care sfaturile oferite de el au rezolvat problema „În urmă cu ceva timp un copil de 9 ani a sunat la 112 spunând că s-a lovit la școală și și-a spart buză. Îi era frică pentru că îi curgea mult sânge. L-am rugat să-mi dea numărul de telefon al mamei. Am sunat-o și am avut norocul ca aceasta să fie în apropiere. I-am zis ce s-a întâmplat, și după ce și-a găsit copilul am liniștit-o și i-am explicat ce trebuie să facă. Am fost bucuros când aceasta mi-a mulțumit și mi-a zis că totul este în regulă.”

Pe un dispecer trebuie să-l caracterizeze răbdarea, luciditatea și autocontrolul. „Oamenii nu ne sună să ne spună glume, unii țipă, alții se vaită, deseori din cauza emoțiilor sunt incoerenți, se enervează dacă îi întrebi de două ori același lucru, dar trebuie să rămâi calm și să le vii în ajutor. Se întâmplă uneori ca cei care sună să exagereze conjunctura în care se află sau urgența să o reprezinte o durere de cap de 3-4 zile iar în același timp să primești un apel care anunță persoane încarcerate în urma unui accident rutier. Faci față presiunii și tratezi situația corespunzător. Soliciți sprijin de la celelalte servicii de urgență, de la primării, în funcție de gravitatea evenimentelor sunt înștiințați șefii, încep raportările, etc. În spate e o muncă grea, nu doar răspunzi la telefon. Trebuie să ai cunoștințe din aproape orice domeniu pentru a fi capabil să oferi sprijin și să controlezi situația până la rezolvarea ei”, a declarat Nicolae Băjenaru.

You might also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More