Modificările legale apărute în 2017 și 2018 sunt puse de acum înainte în aplicare, printr-un ordin ANAF

Sursa foto: ata.es

Mai multe modificări apărute în Codul de procedură fiscală, în anii 2017 și 2018, sunt puse de acum înainte în aplicare în legislația secundară, printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ce tocmai a apărut în Monitorul Oficial, precizează avocatnet. Cele mai multe dintre schimbări au legătură cu datornicii cu risc fiscal mic, datornicii care n-au bunuri pentru constituirea de garanții și datornicii care desfășoară activitate sezonieră.

Sursa foto: ata.es

Este vorba de Ordinul ANAF nr. 1960/2019 pentru modificarea Ordinului nr. 90/2016, adică actul care conține procedurile pentru aplicarea eșalonărilor la plată. Acesta a apărut azi în Monitorul Oficial nr. 600 și se aplică de la publicare. În esență, documentul vine să transpună în legislația secundară o serie de modificări legislative apărute în cursul anilor 2017 și 2018. Toate aceste noutăți au fost introduse, prin trei ordonanțe diferite (OG nr. 30/2017, OUG nr. 25/2018 și OUG nr. 114/2018), în Codul de procedură fiscală. Schimbările vizează mai ales datornicii cu risc fiscal mic, datornicii care n-au bunuri pentru constituirea de garanții și datornicii care desfășoară activitate sezonieră. Ordinul publicat luni, prevede că firmele datornice care n-au bunuri pentru constituirea garanțiilor prevăzute de lege și cele datornice cu risc fiscal mic nu au nevoie, la depunerea cererii de eșalonare la plată, de următoarele documente:

  • situația încasărilor şi plăţilor pe ultimele șase luni anterioare datei depunerii cererii de eşalonare;
  • programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care trebuie să conţină şi argumentarea posibilităţii plăţilor pe perioada solicitată la eşalonare.

Totodată, prin excepție, copia ultimei situaţii financiare anuale, copia ultimei balanţe de verificare şi situaţia privind indicatorii orientativi nu mai trebuie anexate de datornicii neobligați să organizeze și să conducă evidențe contabile. În cazurile de acest fel, în cererea de eșalonare se vor preciza cauzele pentru care s-a ajuns la o lipsă temporară de disponibilități. Și aceasta va fi tot o prevedere nouă.

Referitor la eșalonările la plată acordate contribuabililor cu risc fiscal mic, pentru care se poate aproba o eșalonare pe o perioadă de cel mult 12 luni, există schimbări la anumite documente suplimentare de care este nevoie. Mai precis, simpla declarație dată acum de debitor sau de reprezentantul său legal, cum că primul nu este în inactivitate temporară (înscrisă la Registrul Comerțului sau în registre ale instanțelor judecătorești), devine de acum înainte o declarație pe propria răspundere. Totodată, a dispărut necesitatea declaraţiei pe propria răspundere a administratorului/administratorilor şi/sau asociaţilor din care să rezulte că nu au deţinut, în ultimii cinci ani anteriori depunerii cererii, calitatea de administrator sau asociat la persoane juridice care au fost lichidate sau la care a fost declanşată procedura insolvenţei şi la care au rămas obligaţii fiscale neachitat. În locul acesteia, apare pe listă un document opțional: o propunere de grafic de eșalonare cuprinzând cuantumul ratelor de eșalonare.

Atenție! Cererea se va soluționa în maximum 15 zile lucrătoare nu doar pentru debitorii cu risc fiscal mic, ci și pentru debitorii care nu au bunuri sau debitorii pentru care nu trebuie constituite garanții. Ordinul ANAF face referire și la înlesnirile care pot fi acordate. Astfel, se va acorda amânarea la plată a penalităților de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală, pentru anulare, până la data finalizării eșalonării. Practic, schimbarea constă în precizarea că este vorba de penalitățile din certificatul de atestare fiscală, până acum scriind că este vorba de penalitățile aferente obligațiilor fiscale eșalonate.

Apoi, se va da și amânarea la plată a 50% din dobânzile cuprinse în certificatul de atestare fiscală, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării. Aceasta e o prevedere nouă. Referitor la amânarea la plată a 50% din majorările de întârziere, se precizează că este vorba de cele cuprinse în certificatul de atestare fiscală, nu de cele aferente obligațiilor fiscale eșalonate. În plus, pe lista obligațiilor fiscale a apărut o nouă prevedere: creanțele rezultate din săvârșirea unor infracțiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare și amenzi judiciare sau penale. Aici, trebuie precizat că nu se vor acorda înlesniri pentru sumele confiscate şi sumele care reprezintă echivalentul în bani al unor bunuri considerate a constitui un produs direct sau indirect al unei infracţiuni.

O altă noutate prevăzută de ordinul publicat azi este în legătură cu datornicii care desfășoară activități sezoniere. Mai precis, s-a stabilit rata de eșalonare în cazul lor. Astfel, „rata de eşalonare se stabileşte în funcţie de numărul de luni dintr-un an calendaristic în care acesta poate achita rate mai mari raportat la specificul activității contribuabilului și la capacitatea financiară de plată a acestuia”, scrie în Ordinul ANAF nr. 1960/2019.

Referitor la datornicii care n-au bunuri pentru a constitui garanții și care anexează la cererea de eșalonare o propunere de grafic, rata de eșalonare trebuie să fie, în primele trei luni, de cel puțin 10% din cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate. În următoarele luni, debitorul va trebui să achite restul obligațiilor fiscale proporțional cu lunile pentru care a fost acordată eșalonarea la plată. Referitor la datornicii cu risc fiscal mic care anexează la cerere acea propunere de grafic, ratele de eșalonare vor trebui să fie, în primele șase luni, de cel puțin 10% din cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate. La acestea se va adăuga dobânda pe perioada eșalonării, iar în următoarele luni va trebui achitat și restul obligațiilor fiscale proporțional cu lunile de eșalonare acordate. Dincolo de o serie de modificări punctuale ce țin de procedura pe care o urmează reprezentanții Fiscului la acordarea eșalonărilor, mai sunt și alte chestiuni cuprinse în ordinul publicat luni,care merită amintite pe scurt:

  • stabilirea termenului de emitere a deciziei de constatare a pierderii valabilității eșalonării la plată, precum și a deciziei de pierdere a valabilității amânării la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare;
  • stabilirea termenului de demarare a procedurii de valorificare a garanțiilor constituite după constatarea pierderii valabilității eșalonării la plată;
  • actualizarea regulilor speciale privind punerea în aplicare a suspendării executării unui act administrativ-fiscal;
  • actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată.