Ce se întâmplă cu mașinile cu volan pe dreapta, în România, după Brexit. Precizări de la RAR

Adoptarea acordului privind Brexit şi ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană aduce în discuție și reglementarea circulației mașinilor cu volan pe dreapta în România.

Printr-un ordin al Ministerului Transporturilor din 2018, omologarea autoturismelor cu volan pe dreapta ce provin din afara Uniunii Europene este interzisă. Singura posibilitate prin care mașinile respective pot fi înmatriculate în România este prin schimbarea poziției volanului.Iar operațiunea de modificare a volanului și comenzilor de pe dreapta pe stânga poate costa între 2000 și 4000 de euro sau chiar mai mult, în funcție de modelul mașinii. Un cost semnificativ, având în vedere că majoritatea românilor care au ales să-și cumpere astfel de mașini pentru a circula în România au luat în calcul prețul redus al acestora.

Până la sfârşitul acestui an nu se va modifica procedura, întrucât acordul de retragere al Marii Britanii din Uniunea Europeană cuprinde o perioadă de tranziţie. Dacă Brexitul s-ar fi întâmplat fără acord, legislaţia prevede deja că vehicule cu volanul pe partea dreaptă care sunt introduse în România provenind din state terţe nu se omologhează. În ceea ce priveşte vehiculele deja înmatriculate în România care au volanul pe partea dreaptă, analizăm oportunitatea ca, într-un termen rezonabil, să fie obligaţi deţinătorii lor să modifice poziţia postului de conducere”, a precizat Cristian Bucur, directorul tehnic al Registrului Auto Român.

În ultimii trei ani, aproape 80.000 de mașini cu volan pe dreapta au fost aduse din import, majoritatea din Anglia. Polițiștii spun că, în peste 90% dintre accidentele în care au fost implicate astfel de mașini, vina a aparținut șoferilor acestora. În special manevrele de depășire sunt dificile, pentru cei care conduc mașini cu volan pe dreapta, pe șoselele din România, pentru că nu se pot asigura corespunzător.

Regatul Unit a părăsit oficial Uniunea Europenă vineri, la ora 23.00 GMT, după 47 de ani de apartenenţă la blocul comunitar, şi la mai bine de trei ani după votul în favoarea Brexit-ului. Populaţia UE se reduce la 446 de milioane de locuitori, fără cei 66 milioane de oameni din UK. Teritoriul Uniunii Europene va scădea cu 5,5%.

Perioada de tranziţie post-Brexit este valabilă până pe 31 decembrie 2020

Irlanda de Nord va continua să aibă statut special şi după perioada de tranziţie, rămânând în uniunea vamală UE până când va fi stabilit un alt statut, prin negocieri referitoare la relaţiile post-Brexit.

surse: romania-actualitati.ro, romaniatv.net, digi24.ro

S-AR PUTEA SĂ TE INTERESEZE: