Amenzile aplicate bicicliștilor se vor reduce pentru unele abateri

Amenzile aplicate bicicliștilor de către poliția rutieră vor fi încadrate într-o clasă mai mică de sancțiuni, potrivit unui proiect de lege adoptat azi de deputați. Astfel, valorile amenzilor primite de către bicicliști vor scădea considerabil, dar numai pentru o parte dintre contravențiile bicicliștilor, scrie avocatnet.ro.

 

Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a primit azi votul decisiv la Camera Deputaților și va ajunge acum la președintele statului pentru aprobare. Modificările aduse se vor aplica ulterior publicării sale în Monitorul Oficial.

Concret, Codul rutier va fi modificat prin încadrarea sancțiunilor contravenționale aplicate bicicliștilor într-o clasă de sancțiuni mai mică. Practic, amenzile contravenționale pentru bicicliști vor trece de la clasa de sancțiuni III la clasa de sancțiuni II. Acest lucru înseamnă o scădere a amenzilor de la șase-opt puncte-amendă la patru-cinci. În prezent, amenzile contravenționale aplicate bicicliștilor sunt cuprinse între 870 și 1.160 de lei, iar după schimbarea clasei de sancțiuni acestea vor fi cuprinse între 580 și 725 de lei.

Totuși, nu toate sancțiunile contravenționale aplicate bicicliștilor vor fi încadrate într-o clasă de sancțiuni mai mică. Mai exact, amenzile reduse nu se vor aplica și bicicliștilor care nu respectă regulile privind dotarea bicicletelor la circularea pe timp de noapte, a circulației pe autostrăzi, dar nici celor care nu au bicicletele dotate și cu alte sisteme și dispozitive, care nu respectă indicațiile polițistului.

Astfel, cei care merg noaptea și folosesc biciclete care nu sunt dotate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente ori nu au un sistem de frânare sau direcție eficace, nu au claxon sau remorca atașată bicicletei nu are un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roşie ș.a. vor primi aceleași amenzi ca în prezent, respectiv cuprinse între 870 și 1.160 de lei.

Potrivit inițiatorilor, măsura reducerii amenzilor aplicate bicicliștilor a fost propusă pentru că încadrarea acestor amenzi în clasa a III-a de sancțiuni “face de multe ori ca încălcări ale legii de către bicicliști să nu fie sancționatepolițiștii fiind descurajați de nivelul exagerat al sancțiunilor să amendeze bicicliștii așa cum ar face de exemplu cu pietonii (…). Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca și bicicliștii care încalcă regulile de circulație să fie sancționați, ducând astfel pe termen lung la însușirea și respectarea prevederilor din Codul rutier”.

Vă reamintim că, potrivit Codului rutier, clasele de sancțiuni ale contravențiilor sunt următoarele:

  • clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
  • clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
  • clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
  • clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
  • clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.

Contravențiile prevăzute la clasele de sancțiuni I-IV se aplică persoanelor fizice, iar clasa a V-a de sancțiuni se aplică exclusiv persoanelor juridice.

Notă: Un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie, dar, de câțiva ani,valoarea punctului -amendă este plafonată la 145 lei. Guvernul actual nu ia în calcul continuarea acestei plafonări, așa că, din 2020, toate amenzile rutiere vor crește semnificativ (în funcție de valoarea salariului minim pe 2020, punctul-amendă va fi peste 200 de lei).

Atenţie! Prevederile propunerii NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie promulgată prin decret prezidenţial şi publicată în Monitorul Oficial.

You might also like